بوستر پمپ چيست وچه كاربردي دارد؟

۱۲ بازديد

بوستر پمپ چيست؟ 

بوستر پمپ سيستم متشكل از يك يا چند است كه با هدف تامين فشار آب مصرفي و رساندن آن به حد مطلوب، به صورت موازي بهم متصل شده اند. وظيفه اين سيستم رساندن آب مورد نياز از منبع ذخيره به كل قسمت هاي سيستم آبرساني است. به اين صورت با اندازه گيري فشار مورد نياز در هر لحظه پمپ ها با هم يا به صورت نوبتي روشن ميشوند و كاهش فشار را جبران مي كنند. سيستم بوستر پمپ آبرساني خانگي متشكل از دو قسمت اصلي مخزن ذخيره آب و پمپ آب است.

در بوستر پمپ نوعي پمپ گريز از مركز براي افزايش فشار مايع كه در حال حاضر از يك مكان به مكان ديگر در يك خط لوله جريان دارد ، استفاده مي شود. آنها در بسياري از برنامه هاي متنوع به كار رفته اند و ممكن است در تركيب با پمپ هاي توربين عمودي يا پمپ هاي عمودي غوطه ور براي افزايش بيشتر فشار (سر) آبياري يا آب آشاميدني كه از چاه ها پمپ مي شود استفاده شوند. پمپ هاي تقويت كننده اغلب در خطوط لوله براي افزودن فشار (هد) براي انتقال مايع به پمپ بعدي يا به مقصد نهايي خود در انتهاي خط لوله استفاده مي شود.

 

بوستر پمپ دور ثابت چيست | بوستر پمپ | بوستر پمپ دور ثابت 

اهميت استفاده از از بوستر پمپ را نمي توان در يك واحد مجزا از ساختمان هاي مسكوني درك كرد. براي چنين مكان ‌هايي يك پمپ ساده به راحتي پاسخگو مي باشد. هر چند ممكن است كه همان پمپ ساده نيز از عهده خلق س

  سطح دبي ثابت براي منازل برنيايد. در مقابل وقتي همراه با تامين آب در ساختمان هاي بسيار بزرگ همراه با مصرف كنندگان متعدد هستيم و يا اينكه قرار است خط آب مصرفي نهادهايي بزرگ مانند يك كارخانه و يا سيستم آبياري مزارع را تامين سازيم، ماداميكه مي‌ دانيم سطح فشار آب شرايط پاسخگويي لازم را ندارد، اهميت استفاده از بوستر پمپ مشخص خواهد شد.
در چنين ساختمان ‌هايي كه هر واحد مسكوني مي تواند در هر زماني بدون هماهنگي با ديگر واحد ها، مصرف كم يا زيادي از آب داشته باشد، يك الگوي كاملاً تصادفي براي مصرف آب به وجود مي ‌آيد. الگويي كه گاها بسيار زياد و يا خيلي كم خواهد شد. در چنين حالتي نمي توان براي تامين سطح دبي مطلوبي از آب بر توانمندي‌ هاي يك پمپ ساده اكتفا نمود؛ بلكه لازم است سيستمي تعريف شود كه بتواند با توجه به سطح نياز ساختمان از آب، سطح دبي آب را مشخص كرده و از اين طريق فشار كل سيستم آبرساني در ساختمان را ثابت نگه دارد. بوستر پمپ ها با تأمين اين هدف كلي است كه ابداع شده اند، طراحي مي شوند و در سطح ساختمان ‌هاي بزرگ مسكوني و يا آبرساني هاي عظيم و شبكه اي گونه مورد استفاده قرار مي گيرند.
بدين ترتيب در زمان حداكثر مصرف آب، شاهد بهره گيري از تمام ظرفيت مجموعه پمپ هاي نصب شده در بوستر پمپ هستيم. ماداميكه در ديگر زمان ‌ها كه مصرف آب كاهش پيدا خواهد كرد، تنها بخشي از ظرفيت بوستر پمپ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

 

موارد استفاده از بوستر پمپ:

1. آبرساني ساختمان هاي مختلف مانند برجها بيمارستانها مدارس سالن هاي تفريحي ورزشي مجتمع هاي مسكوني و آپارتماني و...
2. تامين سيستم اطفاء حريق
3. مصارف كشاورزي و آبياري
4. تامين آب صنعتي كارخانجات و صنايع


مزاياي استفاده از بوسترپمپ :
1. محدوده وسيعي را از جهت تنوع مصرف پوشش ميدهد.
2. وقتي نوسان هاي مصرف كننده بسيار زياد باشد به جاي استفاده از يك پمپ بزرگ از چند پمپ كوچك كه به صورت بوسترپمپ هستند استفاده ميشوند تا بتوان بسته به نياز تعدادي از آنها را به كار وا داشت و از كار كردن بيهوده بقيه جلوگيري نمود در حقيقت استهلاك و مصرف انرژي به حداقل ميرسد.
3. به دليل اينكه بوسترپمپ از اجزاي مختلف متصل به هم تشكيل شده است ميتوان با جدا كردن اين اجزا بوسترپمپ را به سهولت حمل و در مكان مناسب نصب كرد.

 

4. كاركرد دائمي بوسترپمپ را مي توان با گذاشتن يك پمپ رزرو تضمين كردو هنگام خرابي يك پمپ پمپ رزرو وارد مدار مي شود تا وقفه اي در كاركرد سيستم ايجاد نگردد.
5. قابليت سرويس حين كار را دارد.

 

 

ساختار طراحي بوستر پمپ چگونه است؟ 

در طراحي اين تجهيز در پي اين ايده هستند كه بتوانند به ترتيبي سطح فشار در آب مصرفي ساختمان را ثابت نگه دارند. از اين رو مجبور خواهند شد تا با تغيير سطح دبي در لوله هاي آب اين هدف را تامين سازند. براي اين منظور يعني خلق شرايطي كه بتوان سطح دبي را تحت كنترل درآورد، لازم است مسير پمپاژ آب به شكلي مرحله اي تدوين شود. براي اين منظور از پمپ هاي موازي هم استفاده مي ‌كنند. اين پمپ‌ ها كه هر كدام ظرفيت محدودي دارند، در صورت كار كردن در كنار هم مي توانند انواع سطح دبي را ايجاد كنند.
از اين رو در ساختار طراحي شده براي بوستر پمپ ها مي توانيد شاهد دو يا چندين پمپ موازي هم باشيد كه توسط يك خط آب ورودي تغذيه مي ‌شوند و در سمت خروجي نيز، آب پمپ شده را در يك خط لوله بزرگ آب تخليه مي نمايند. هر يك از اين پمپ ها تحت كنترل يك سيستم مركزي قرار خواهند گرفت. سيستم با اندازه گيري هايي كه در خروجي بوستر پمپ دارد، همراه با ساز و كار هايي برنامه ريزي شده، متوجه مقدار دبي مورد نياز خواهد شد و مي ‌تواند با ورود و يا خروج يك تا چند پمپ، اين سطح دبي را تامين سازد.

 

 

بوستر پمپ چيست | بوستر پمپ خانگي | خريد بوستر پمپ | قيمت بوستر پمپ |  پيكاتك|پيكاتك 

تفاوت بوستر پمپ با پمپ هاي معمولي 

اصولا پمپ هاي معمولي همراه با هيچ بازخورد آنالوگي از خروجي سيستم است كه فعاليت مي كنند. در چنين حالتي براي پمپ تنها يك چيز تعريف شده است. آيا آب در ورودي منازل حضور دارد يا خير؟ پمپ هاي ساده همراه با ساز و كار ساده اي كه دارند، جوابي مشخص براي سوال مطرح شده دارند. اينكه خاموش باشند و يا اينكه روشن شوند. از اين رو نمي توان در خروجي آنها انتظار رويكردي مشخص براي تامين سطح فشار ثابت از جريان آب را داشت ولي  در طراحي بوستر پمپ ها هدف اين است كه با حضور و يا خروج ديجيتال گونه پمپ ها يك خط تامين آب با توان بهره مندي از سطوح مختلف دبي داشته باشيم. به اين ترتيب بوستر پمپ مي تواند دست ما را براي ايجاد يك نگاه مديريتي بر خروجي آب باز گذارد. چيزي كه در پمپ هاي ساده ديده نمي شود.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.