پلاسمای سرد

۸ بازديد

تعریف پلاسما

پلاسما به عنوان حالت چهارم ماده شناخته می شود. پلاسما را می توان به این صورت تعریف کرد که حالتی از گازیونیزه می باشد که دارای یون های باردار با بار منفی و مثبت و الکترون های آزاد و انواع اجزاء طبیعی (رادیکال و برانگیخته) است.

پلاسما به دو نوع براساس تفاوت در ویژگی ها تقسیم بندی می شوند: پلاسمای سرد و گرم حرارت دادن گاز اتم ها و ملکول ها را یونیزه می کند (تعداد الکترون در آنها کاهش یا افزایش می یابد)، بنابراین باعث تبدیل آن به پلاسما می شود که شامل اجزای باردار است.

یونیزاسیون می تواند توسط وسایل دیگر مانند میدان الکترومغناطیس قوی به همراه لیزر یا مولد مایکروویو تحریک می شود و همراه با تجزیه باندهای ملکولی می باشد. پلاسما توسط فراهم نمودن انرژی گازهای خنثی که باعث تشکیل حامل های باردار می شود، تولید می گردد.

پلاسما ماده ای است که به روش الکتریکی در حالت گازی فعال شده و به روش تخلیه الکتریکی تولید می شود. اولین بار
در سال 1928 توسط آقای Irvin Langmuir کلمه پلاسما برای گازهای یونیزه شده به کار برده شد. تا قبل از سال 1990
، پلاسمای پایدار تهییج شده فقط تحت خلاء و یا در محیط گازهایی همچون هلیوم، آرگون تولید می شد.

پیشرفت روش های تولید پلاسمای گازی در دمای محیط فرآیند جدید برای اطمینان از ایمنی میکروبی طیف وسیعی از محصولات را مهیا کرده است .

پلاسمای سرد

پلاسمای سرد چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پلاسمای غیرحرارتی یا پلاسمای سرد، پلاسمایی است که در تعادل ترمودینامیکی قرار ندارد، زیرا دمای الکترون بسیار گرم‌تر از دمای انواع سنگین مانند یون‌ها و نوترون‌ها است. در زیست پزشکی، از پلاسمای سرد برای درمان دندان‌درد، پوست و ضد عفونی دستگاه‌های پزشکی استفاده می‌شود. در علم مواد، پلاسمای سرد برای اصلاح و تغییر سطح مواد (تولید تراشه رایانه) به کار می‌رود.

در صنایع غذایی، پلاسمای سرد کاربردهایی در فرآیند بسته‌بندی و تولید مواد غذایی دارد. در علوم محیطی نیز از آن برای تصفیه آب و هوا استفاده می‌شود. ظرفیت حرارتی پایین پلاسمای سرد، تنوع کاربردهای آن و هزینه تولید آن، باعث افزایش علاقه دانشمندان به استفاده از این فناوری شده است؛ محققان همواره از کاربردهای جدید علم پلاسما شگفت‌زده می‎شوند.

 

پلاسمای سرد (cold plasma) و کاربرد آن در صنایع غذایی

هدف از این مطلب بررسی اصول پلاسمای سرد شامل تعریف، تولید، دسته بندی و کاربرد آن در صنایع غذایی می باشد. نوآوری هایی در صنعت غذا شکل گرفت که فرآیند را در دماهای پایین برای حفظ کیفیت غذا و مواد مغذی آن انجام می دهد که پلاسما از دسته این فن آوری ها می باشد.

پلاسما حالت چهارم ماده و گاز یونیزه شده است که شامل الکترون ها، بارهای مثبت و یون های منفی، رادیکال های آزاد و اتم های گازی است که توسط محدوده وسیعی از دما و فشار تولید می شود. مزیت این روش سریع و ارزان بودن، انجام فرآیند در فشار اتمسفری و دمای محیط، نفوذپذیری کم می باشد.

کاربردهای کلد پلاسما رو به افزایش می باشد که شامل کاربرد آن در صنعت غذا ، پارچه ، کاربردهای پزشکی ، صنایع بسته بندی، استرلیزاسیون و کاربرهای میکروبی و محیط زیست می باشد. این تکنیک در صنایع غذایی به طور موفقیت آمیزی به کار رفته است.

 

پلاسما پزشکی چیست ؟

در چند سال اخیر پلاسما پزشکی از یک میدان تحقیقاتی به استفاده‌ ی پزشکی واقعی رسید . ایجاد اولین گردهمایی دانشمندان پلاسما پزشکی جهان در گرایسوایلد و تاسیس مرکز پلاسما پزشکی برلین راه را برای آنکه این تکنولوژی نوآورانه به پلاسما پزشکی بالینی مبتنی بر شواهد تبدیل شود مسطح کرد .
حوزه‌ی اصلی کاربرد پلاسما در هر دو زمینه‌ی پزشکی و دامپزشکی کمک به التیام زخم‌ است. علاوه بر حوزه‌ی پوست ، جراحی ، دندانپزشکی و غدد در مابقی زمینه ‌ها که نقطه‌ی کانونی تحقیقات جاری هستند نیز کاربردهای امیدوار کننده‌ ای دارد . اما پلاسمای سرد چیست و چطور کار می ‌کند؟ پلاسما چهارمین حالت بنیادین ماده پس از جامد ، مایع و گاز است . پلاسما گاز یونیزه شده ‌ای است که نه تنها حاوی الکترون‌ها و یون‌ هاست ، بلکه حاوی رادیکال‌ های آزاد ، گونه های برانگیخته شده ، تابش فرابنفش و میدان‌ های الکترو مغناطیسی است .
ترکیب این اجزا نوعی ، خاصیت آنتی‌باکتریال (همچنین عفونت ‌های مقاوم شده در برابر داروها) ، خاصیت ضد ویروسی ضدقارچی و ضدالتهابی بر روی زخمتولید می‌کند.
پلاسما سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده ، تکثیر سلول و رگزایی مرتبط با آن را نیز تسریع می ‌کند . نتیجه‌ی استفاده از پلاسما در یک ساختار پوستی به طور فیزیولوژیکی با به حداقل رساندن تشکیل اسکار همراه است . نه آسیب به لایه ‌های عمیقتر پوستی و نه عوارض جانبی دیگر در هیچ یک از موارد مستند بی ‌شمار دامپزشکی و مطالعات بالینی در پزشکی انسانی مشاهده و گزارش نشده است

 .

پلاسما سرد برای چه بیماری هایی مفید است ؟

این نوع پلاسمای سرد پزشکی و یا دندان پزشکی در درمان زخم ها مخصوصا زخم های مزمن مانند زخم بستر و زخم هایی که به دلیل دیابت برای فرد دیابتی به وجود می اید کاربرد بسیار مفیدی را دارد . همچنین از این نوع پلاسما سرد در درمان رخم های ناشی از عمل ، اختلالات پوستی ناشی از پاتوژن مثل عفونت قارچی ، زگیل و آکنه و در دندان پزشکی در مورد عفونت های دهانی تبخال و بیلچینگ و ایمپلنت استفاده می شود .

 

 

 کاربرد های پلاسمای سرد ) کاربرد پلاسمای سرد)

› ترمیم زخم
› انعقاد خون
› از بین بردن جوش‏ های فعال
› افزایش نفوذپذیـری پوسـت
› از بین بردن قارچ‌های پوستی
› از بین بردن سلول‌های سرطانی